Chcete-li ušetřit, zejména za potraviny, nakupujte ve středních a malých obchodech.

 

Prostým porovnáním cen si každý nakupující řekne, že se autor výše uvedené věty zbláznil, ale zkusme se na tento výrok podívat z pohledu běžného zákazníka supermarketu:

- rozsáhlá nabídka a reklama na každém kroku zpracovává naše podvědomí k tomu, abychom koupili i to,

  co vlastně vůbec nechceme nebo nepotřebujeme,

- u zboží v akci kupujeme zcela automaticky větší množství zboží právě proto, že je v akci,

- pokud chceme nakoupit větší množství zboží například za účelem zavařování nebo větší rodinné oslavy, narazíme často na množstevní omezení nákupu,

- potravinářské zboží, které nakupujeme nejčastěji, je co nejdál od vchodu,

- v případě zakoupení nekvalitního zboží je vyřízení případné reklamace velmi zdlouhavé a komplikované. U potravin se většinou nevyplatí,

- oblíbenou disciplínou většiny supermarketů je označovat jinou, tedy nižší cenou v regálech a jinou frankovat u pokladny,

- získat podrobnější informace o zboží je mnohdy časově náročnější než vlastní nákup,

- zákony umožňují u zboží uvádět dovozce nebo prodejce namísto výrobce, takže pak nezjistíme, zda kupujeme tradiční český, evropský nebo třeba čínský výrobek.

 

Střední a malé prodejny nabízejí:

- z časového hlediska rychlejší nákup,

- rychlou orientaci v prodejně,

- zboží převážně tuzemských a místních výrobců,

- rychlý a bezprostřední kontakt s obsluhou,

- u většiny zboží vyšší kvalitu,

- množství prodaného zboží je omezeno pouze okamžitou zásobou na provozovně,

- v případě odběru většího množství zboží možnost objednávky.