
Chcete-li ušetřit, zejména za potraviny, nakupujte ve středních a malých obchodech.
Prostým porovnáním cen si každý nakupující řekne, že se autor výše uvedené věty zbláznil, ale zkusme se na tento výrok podívat z pohledu běžného zákazníka supermarketu:
- rozsáhlá nabídka a reklama na každém kroku zpracovává naše podvědomí k tomu, abychom koupili i to,
co vlastně vůbec nechceme nebo nepotřebujeme,
- u zboží v akci kupujeme zcela automaticky větší množství zboží právě proto, že je v akci,
- pokud chceme nakoupit větší množství zboží například za účelem zavařování nebo větší rodinné oslavy, narazíme často na množstevní omezení nákupu,
- potravinářské zboží, které nakupujeme nejčastěji, je co nejdál od vchodu,
- v případě zakoupení nekvalitního zboží je vyřízení případné reklamace velmi zdlouhavé a komplikované. U potravin se většinou nevyplatí,
- oblíbenou disciplínou většiny supermarketů je označovat jinou, tedy nižší cenou v regálech a jinou frankovat u pokladny,
- získat podrobnější informace o zboží je mnohdy časově náročnější než vlastní nákup,
- zákony umožňují u zboží uvádět dovozce nebo prodejce namísto výrobce, takže pak nezjistíme, zda kupujeme tradiční český, evropský nebo třeba čínský výrobek.
Střední a malé prodejny nabízejí:
- z časového hlediska rychlejší nákup,
- rychlou orientaci v prodejně,
- zboží převážně tuzemských a místních výrobců,
- rychlý a bezprostřední kontakt s obsluhou,
- u většiny zboží vyšší kvalitu,
- množství prodaného zboží je omezeno pouze okamžitou zásobou na provozovně,
- v případě odběru většího množství zboží možnost objednávky.